fredag 10 september 2010

DHCP!


Jag känner att jag vet nästan inget om en DHCP!

jag vet att de finns 2 typer av portar. en in en ut.

jag vet även att den deklarerar olika datorer en IP adress. och de är de som skiljer en switch och en router. men jag kan inget om att göra en dator till en DHCP! men de ska de bli ändringar på.

jag ska lära mig göra en på både windows server och linux.(framtiden även i terminalen också).

fundera på att utnytja min stora dator för att sätta upp virtuella datorer för att kunna konfigruera en DHCP server utan att de ska hända något med vårt gryma nätverk här hemma ;)

men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska börja med. något säger mig att linux är lättare än windows.. så jag tror jag börjar med de.!

har nå några tips får ni gärna skriva dom ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar